Vechten

Franck Sonnemans - beeldend kunstenaar

Franck Sonnemans (1953) studeerde eerst kunstgeschiedenis en psychologie, alvorens de kunstacademie in Maastricht te doorlopen aan de afdeling beeldhouwen.

De Eerste Wereldoorlog loopt sinds jaren als een rode draad door zijn werk, als metafoor voor een andere 'strijd'; die van de voortdurende interactie tussen tegengestelde krachten. Orde en chaos, constructie en destructie, oorlog en vrede, honger en verzadiging.
De inspiratie van deze oorlog ligt in Franck Sonnemans' visie dat tijdens deze oorlog de individuele mens het meest zijn eigen identiteit verloor. Het maakte niet uit wie je was of waarin je geloofde: je werd een nummer.

Zijn werk wordt sinds 1980 getoond in groeps- en solo-exposities in binnen- en buitenland.

Op de tentoonstelling 'Vluchten of Vechten' exposeert hij onder de noemer ‘Imperméable ?’ een serie inhoudelijk aan elkaar gerelateerde beelden, schetsen en schilderijen, waarin hij de kwetsbaarheid van de menselijke ziel probeert te verbeelden.

Een doorlopende film toont originele filmfragmenten van opnames in Vluchtoord Uden uit 1916, afgewisseld met vervreemde filmfragmenten die de dreiging van de oorlog verbeelden.
De delen 'Vluchten' en 'Vechten' worden op de tentoonstelling gescheiden door een installatie van de zogenaamde dodendraad, die tijdens de Eerste Wereldoorlog de Belgisch-Nederlandse grens met 2000 volt afzette. De dodendraad markeert symbolisch de scheiding van de Belgische vluchtelingen in Nederland en de strijdende partijen aan het front.

 

Terug naar de startpagina.